آشپزی(لذت ببر)(انواع پلو)
نوشته شده توسط : بهار

 

 

 

 

شیرین پلو

 

 

برنج  5/0 کیلو
مرغ  800 گرم
کره  2 قاشق غذاخوری
بادام  50 گرم
پسته  50 گرم
پوست پرتقال  100 گرم
شکر  4 قاشق غذاخوری
پیاز متوسط  2 عدد
زعفران  نصف قاشق چایخوری
نمک و فلفل  به مقدار لازم

 طرز تهیه:
برنج را برای مدت 2 ساعت در آب خیس کنید. مرغ را بشویید و تکه تکه کنید. پیاز را خرد کرده و در روغن سرخ کنید تا رنگش طلایی شود. سپس مرغ را در پیاز  سرخ شده کمی تفت دهید تا رنگش عوض شود. نمک ، فلفل و یک لیوان آب داغ به مرغ اضافه کنید و روی شعله متوسط برای 20 دقیقه حرارت دهید. در صورت نیاز می توانید کمی آب به آن اضافه کنید تا مواد نسوزد. بعد از 20 دقیقه حرارت، باید نصف لیوان آب مرغ در ظرف باقی بماند.
سپس استخوان های مرغ پخته را جدا کنید. مقداری شکر را با یک لیوان آب بجوشانید و 3-2 قاشق کره ، زعفران  و مقداری آب مرغ به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید.

پسته و بادام  را از قبل در آب خیس کنید. بعد از خیس خوردن، پوست آنها را بکنید و ریز خرد کنید. پوست پرتقال را نیز خلال کرده و چند دقیقه در آب داغ بجوشانید. سپس آب تلخ آن را خالی کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا تلخی پوست پرتقال  گرفته شود. سپس آن ها را یک ساعت در آب سرد قرار دهید. این کار را نیز چند بار تکرار کنید. در
نهایت پوست پرتقال را با 3 قاشق شکر بپزید و در پایان کار آب آن را خالی کنید.

برنج را آبکش کنید. سپس در ته یک قابلمه مقداری روغن و کمی آب داغ بریزید و نیمی از برنج آبکش شده را در قابلمه بریزید. تکه های مرغ را روی برنج پخش کنید. سپس مقدار دیگری برنج روی مرغ بریزید. در این مرحله نیمی از پوست پرتقال، بادام و پسته  را روی برنج بریزید و روی آنها را با بقیه برنج بپوشانید. آب مرغ و شکر را که قبلاً تهیه کرده بودید، روی تمام برنج بریزید. سپس در قابلمه را با دم کنی بپوشانید و روی قابلمه قرار دهید و نیم ساعت روی شعله کم حرارت دهید.

غذا آماده سرو است.شیرین پلو را در دیس بکشید. سپس باقیمانده بادام، پسته و پوست پرتقال را با هم مخلوط کنید و روی شیرین پلو را با آنها بپوشانید، یا اینکه می توانید آنها را با هم مخلوط نکنید و بطور جداگانه روی شیرین پلو را با آنها تزئین کنید. در صورت دلخواه می توانید از کمی زرشک و هویج پخته خلال شده هم برای تزئین شیرین پلو استفاده کنید

 

 

لوبیا پلو

 

مواد لازم ( براي 4 نفر ) : برنج 0/5كيلو لوبيا سبز 400 گرم پياز متوسط 3 عدد گوشت گاو يا گوسفند 400 گرم رب گوجه فرنگي 1 تا 2 قاشق غذاخوري نمك و فلفل به اندازه لازم روغن 100 گرم طرز تهيه : پياز را پوست بكنيد و خرد كنيد . سپس در روغن سرخ كنيد تا رنگش طلايي شود . گوشت را به قطعات كوچك خرد كنيد و به پياز اضافه كنيد . آن را بر روي شعله ي متوسط حرارت دهيد تا رنگ گوشت عوض شود . لوبياها را بشوييد و ريز خرد كنيد . آنها را با يكي دو ليوان آب داغ به گوشت و پياز اضافه كنيد و نيم ساعت روي شعله ي متوسط بگذاريد. در اين مرحله در صورت نياز، باز هم آب اضافه كنيد . سپس نمك ، فلفل و رب گوجه را هم اضافه كنيد و آن را به مدت 15 دقيقه با حرارت متوسط بپزيد . حالا مواد گوشتي لازم براي تهيه لوبيا پلو آماده شد. برنج را آبكش كنيد ( براي يادگيري طرز تهيه پلو http://www.chefiran.blogfa.com را كليك كنيد ). سپس يك لايه از مواد گوشتي و يك لايه از برنج آبكش شده در قابلمه بريزيد ( يا برنج و مواد گوشتي را با هم در قابلمه مخلوط كنيد ) و به مدت30 دقيقه روي شعله ي كم حرارت دهيد تا لوبيا پلو دم بكشد. بعد از اينمدت غذا آماده سرو است. اگر دسرهم دوست داشتید کلیک کنید http://www.sadafcoffeeshop.com

 

 

مرصع پلو


 مرصع پلو يكي از انواع غذاهاى رنگين ايرانى است گه بسيار اشتها برانگيز و لذيذ است . بدليل تزيينات روى آن براى ميهمانى هاى شما بسيار عالى است.
 

مواد لازم:

 1 عدد مرغ

 4 ليوان برنج

 1 ليوان کشمش قرمز

 1 ليوان زرشک

 1/2 يک دوم ليوان خلال پسته

 1/2 يک دوم ليوان خلال بادام

 1/2 يک دوم ليوان مغز گردو

 1/3 ليوان خلال پوست پرتقال يا نارنگي
 2 عدد پياز
 1/3 قاشق چاي خوري زعفران
 1 مشت نمک زبر
 روغن به مقدار نياز
 1/2 قاشق چاي خوري زردچوبه
 مقداري شکر (در صورت نياز)
طرز تهيه:

يکي دو ساعت قبل از شروع زرشک را در آب سرد خيس کنيد، بگذاريد تا خوب خيس بخورد. برنج را هم با آب گرم بشويد و در آب گرم بگذاريد خيس بخورد.

اين مواد (مرغ، خلال پوست پرتقال يا نارنگي، زرشک، کشمش) براي تزئين مرصع پلو است در نتيجه بايد قبل از شروع کردن پلو آماده باشند.

مرغ را به چهار پنج تيکه تقسيم کنيد و آنرا همراه با مقداري آب و نيم قاشق زردچوبه و يکي از پيازها که پوست کنيده ايد و خورد کرده ايد آب پز کنيد تا گوشت مرغ کاملا پخته شود. بگذاريد مرغ سرد شود، سپس استخوان‌ها را جدا کنيد و مرغ را به قطعات کوچک تقسيم کنيد(نگاه کنيد به تصوير).

خلال پوست پرتقال يا نارنگي را اگر شيرين شده خريده‌ايد نيازي به شيرين کردن ندارد در غير اين صورت در اصطلاح آشپزي به اين روش، شيرين کردن خلال پوست پرتقال يا نارنگي مي‌گويند:

خلال را چند بار در آب خيس مي‌کنيد و بعد آب را خالي مي‌کنيد. در مرحله بعد بايد آنرا چند بار در آب يکي دو جوش بدهيد تا تلخي آن برود. معمولا سه بار بايد اين عمل را تکرار کنيد و مزه کنيد تا مطمئن شويد که تلخي خلال از بين رفته است. 

پس از اينکه خلال شيرين شد (تلخي آن از بين رفت)، مقداري روغن در ماهي تابه بريزيد و روي آتش ملايم خلال‌ها را در روغن داغ يکي دو چرخ بدهيد، يک قاشق سوپ خوري شکر به آن بيفزايد خوب مخلوط کنيد. وقتي خلال يک دست شد آنرا کنار بگذاريد تا بعد.

زرشک: پس از اينکه زرشک خوب خيس شد، آب آنرا تخليه کنيد نصف پياز را با روغن پياز داغ درست کنيد وقتي پياز طلائي رنگ شد حرارت را ملايم کنيد، زرشک را به آن بيفزايد يکي دو چرخ بدهيد. دقت کنيد زرشک نسوزد، اگر زرشک زياد سرخ شود مي‌سوزد و در نتيجه تلخ خواهد شد. اگر زرشک زياد ترش مزه بود مي‌توايند با يک تا دو قاشق سوپ خوري شکر کمي آنرا شيرين کنيد.

 

کشمش: نصف پياز ديگر را هم پياز داغ درست کنيد و وقتي پياز طلائي رنگ شد، کشمش را هم با همان روش زرشک يکي دو چرخ در پياز داغ بدهيد تا آماده شود.

حالا وقتي که همه مخلفات تزئيني آماده شد برنج را در آب جوشان بجوشانيد و بعد آب کش کنيد، به همان روشي که چلو سفيد درست مي‌کنيد سپس چلو را دم کنيد.

هنگامي که چلو دم کشيد (معمولا 45 دقيقه تا يک ساعت) نصف از چلو، مرغ، زرشک و کشمش را با هم مخلوط کنيد و داخل ديس بريزيد.

يک قاشق روغن داغ را با زعفران مخلوط کنيد و از اين مخلوط براي خوش رنگ و بو کردن مقدار کمي از چلو استفاده کنيد اين مخلوط هم براي تزئين است.
مقدار باقيمانده چلو را روي مخلوط چلو و ديگر مخلفات بريزيد و حالا باقي مواد را براي تزيين ديس استفاده كنيد

مرصع پلو يكي از انواع غذاهاى رنگين ايرانى است گه بسيار اشتها برانگيز و لذيذ است . بدليل تزيينات روى آن براى ميهمانى هاى شما بسيار عالى است.
 
 

 

 

هویج پلو

 

هويج ‌پلو از جمله پلوهاي مخلوط قديمي است كه معمولا آن را با هويج فرنگي‌اي كه رنگ نارنجي تيره‌‌تري دارد، مي‌پزند تا پلو ظاهر خوش‌رنگ و لعاب‌تري داشته باشد.

مواد لازم براي 6 تا 8 نفر:
- هويج يك كيلوگرم
- برنج يك كيلوگرم يا 6 پيمانه
- شكر 200 گرم يا يك ليوان
- روغن مايع سرخ‌كردني 6 قاشق سوپ‌خوري
- گوشت چرخ كرده 500 گرم
- زعفران ساييده شده يك قاشق چاي‌خوري و مقداري اضافي براي روي برنج
- پياز متوسط يك عدد
- دارچين نصف قاشق سوپ‌خوري
- نمك به ميزان لازم

طرز تهيه:
1. ابتدا برنج را پاك كرده و با مقداري نمك در آب خيس كنيد. هويج‌ها را با پوست‌كن پوست بگيريد و پس از شست‌شو با چاقو به صورت خلال‌هاي باريك خرد كنيد.

نكته: از رنده درشت نيز مي‌توانيد براي اين منظور استفاده كنيد.
2. تابه‌اي آماده كنيد و روغن را داخل آن بريزيد و روي اجاق گاز قرار دهيد تا خوب داغ شود، سپس هويج‌هاي خلال شده را داخل روغن تفت دهيد. بعد از تفت دادن خلال هويج، شكر را در يك پيمانه آب جوش حل كنيد و داخل تابه حاوي هويج سرخ شده بريزيد و روي
اجاق گاز قرار دهيد تا محلول آب و شكر جوشيده و خلال هويج در اين شيره كمي بپزد. در ضمن، زعفران ساييده شده را نيز به آن اضافه كنيد و پس از يكي دو جوش، زير اجاق گاز را خاموش كنيد؛ به اين ترتيب مايه هويج پلو آماده مي‌شود.

3. پياز را پوست كنده و بعد از شستن، در گوشت چرخ كرده، رنده كنيد. نمك و دارچين را نيز به گوشت اضافه كنيد و خوب ورز دهيد. سپس آن را به صورت كوفته‌هاي ريزي درآوريد.
داخل تابه‌اي كمي روغن بريزيد و كوفته ريزه‌ها را در روغن قرار دهيد و روي اجاق گاز بگذاريد تا تفت داده شود. كوفته ريزه‌ها را به مخلوط هويج خلال شده اضافه كنيد.

4. در قابلمه‌اي آب را بجوشانيد و برنج خيس‌خورده را به آن اضافه كنيد و پس از مدتي جوشيدن، آن را آبكش كنيد. در پايان قابلمه بزرگي آماده كرده و پس از ريختن نيم‌پيمانه آب و روغن در قابلمه نان يا سيب‌زميني را كف آن بچينيد؛ سپس روي آن را با لايه‌اي از برنج آبكش‌شده بپوشانيد. حالا نوبت مايه هويج پلوي روي برنج است. اين كار را به صورت لايه لايه آن‌قدر تكرار كنيد تا مايه و برنج تمام شود. در پايان روي برنج را مقداري آب و روغن بريزيد و آن را به روش معمول پخت برنج، دم كنيد. سپس خلال پسته را نيز در كمي روغن تفت داده و براي تزئين آماده كنيد. پس از آنكه برنج دم كشيد، آن را در ظرف مورد نظر بكشيد و روي آن را با خلال پسته و پلوي زعفراني تزئين كنيد.

نكته1: شما مي‌توانيد به جاي آنكه كوفته ريزه‌ها را با خلال هويج مخلوط كنيد، آنها را به هنگام كشيدن غذا در ديس، در لابه‌لاي برنج بريزيد.
نكته2: بعضي‌ها هويج پلو را با مرغ بيشتر دوست دارند بنابراين به جاي گوشت چرخ كرده از مرغ استفاده مي‌كنند. براي اين ميزان هويج پلو، يك عدد يا 5/1 كيلوگرم مرغ نياز است.
نكته3: با توجه به اينكه هويج پلو داراي شيره شكر است و اين شيره به ته ديگ نيز منتقل مي‌شود، احتمال سوختن اين غذا از ديگر پلوهاي مخلوط بيشتر است. بنابراين يا زير اجاق گاز را بسيار كم كنيد يا اينكه از شعله پخش‌كن استفاده كنيد. معمولا حدود 3 ربع ساعت، زمان كافي‌ براي دم كشيدن اين پلو خواهد بود
 

 

 

استامبولی

مواد لازم براي 2 نفر:

برنج براي2 نفر
گوشت چرخ كرده 300 گرم
لوبيا سبز نيم كيلو
پياز 3عدد
سير 1 حبه
سيب زميني 2 عدد متوسط
رب گوجه 2 قاشق غذاخوري
زعفران آبكرده 2 قاشق غذاخوري
نمك ، فلفل و زردچوبه به ميزان لازم

 

طرز تهيه:

برنج رو بشورين و با يه مقدار نمك بذارين خيس بخوره.
حالا برنج رو بپزين و بعد آبكش كنين هميشه يادتون باشه كه هر وقت پلوهاي مخلوط درست ميكنين برنج رو كمي خشك تر بردارين يعني برنج خيلي نبايد بپزه.

لوبيا سبز رو كه به اندازه بند انگشت خرد كردين بشورين و با يه مقدار آب با شعله كم بپزين.

پياز ها رو خلالي وتو روغن سرخ كنين وبعد گوشت چرخ كرده رو بريزين و تفت بدين وبعد سير رو رنده ريز بزنين و به گوشت و پياز اضافه كنين سپس لوبيا سبز پخته شده ، رب گوجه ، نمك ، فلفل و زردچوبه رو هم بريزين و بعد از يكي دو دقيقه زير غذا رو خاموش كنين.

ته ديگ كمي روغن و زعفران آبكرده بريزين و بعد سيب زميني ها رو ورقه ورقه كنين و كف ديگ بچينين.

حالا تو يه ظرف گود برنج آبكش شده رو با مواد خوب مخلوط كنين و توي ديگ روي سيب زميني ها بريزين و دم كنين. ابتدا شعله رو زياد كنين و هر وقت كه برنج بخار كرد زعفران آبكرده رو بريزين و شعله رو كم كنين.

(البته اگه دوست داشتين مي تونين يه لايه برنج و يه لايه مواد و همينطور تا آخر ادامه بدين تا مواد و برنج هر دو تمام شن )

حالا استانبولي پلو رو تو ظرف بكشين و با ماست چكيده ميل كنين

 

 

 

 




:: برچسب‌ها: مرصع پلو , شیرین پلو , استامبولی , انواع پلو , لوبیا پلو ,
:: بازدید از این مطلب : 1371
|
امتیاز مطلب : 105
|
تعداد امتیازدهندگان : 31
|
مجموع امتیاز : 31
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
setayesh در تاریخ : 1389/11/24/0 - - گفته است :
salam bahareh jan kheyli veblage jalebi dari vaghean adam ro be eshteha miyareh

khob bareh khanom man ro ba name(عاشق تنها ) link konسلام . نگاه کن آدم و سر کار میزاری آینم شد آدرس وب که دادی درست وارد کن آدرس وبلاگتو عزیزم تا لینکت کنم.

/commenting/avatars/baharr-681427.jpg
کاکا در تاریخ : 1389/11/23/6 - - گفته است :
سلام.......عکس هایه خوب و خشچل و مشچل و زیبا و جالب و دیدنی و خوب و عالی و...... گذاشتی....از شعر خیلی بهتره...@- )

/weblog/file/img/m.jpg
سهراب در تاریخ : 1389/11/23/6 - - گفته است :
خیلی پست جالبی بود من را حسابی به اشتها آورد


پس خودتو آماده کن که میخوام این پست و بترکونم

/weblog/file/img/m.jpg
سهراب در تاریخ : 1389/11/23/6 - - گفته است :
سلام

بهاره جان

خواهش می کنم

مرسی از حضور سبزت

لطفا من را با نام



*****OBTAIN-------***



لینک کنید
ok به اسم *****OBTAIN-------*** لینکت کردم


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: